Monday, March 2, 2009

#25 - Kalau Macam Ini, Aku Pun Boleh Jadi Wakil Rakyat

Tahun lepas, waktu lebih-kurang macam sekarang, aku balik kampung. Tujuan utama; nak mengundi. Pertama kali aku mendaftar jadi pengundi ialah waktu pilihanraya umum ke-12. Tahun lepas. Pilihanraya umum ke-11, empat tahun lepas, aku dah boleh mengundi tapi aku tak mendaftar.

Itu dulu. Zaman gelap aku. Daftar pemilih? What the hell? Aku lebih rela main WarCraft daripada main bola. Aku lebih senang mengadap internet daripada mengadap buku. Lebih kerap tidur siang daripada pergi kuliah. Lagi baik sembang pum pang pum pang kat kedai kopi. So, untuk balik kampung semata-mata pergi mengundi memang langsung tak munasabah. Itu dulu. Zaman gelap aku.

Tapi. Tahun lepas, dengan rasa penuh tanggungjawab dan prihatin, aku ambil cuti semata-mata untuk pergi ke pejabat pos buat daftar pemilih. Dua minggu sebelum 8 Mac, aku dah sibuk-sibuk ke laman web SPR buat semakan daftar pemilih. Dua hari seblum 8 Mac, aku dah sibuk-sibuk, ambil cuti balik kampung. Maklumlah nak pilihanraya.

(Sia-sia usaha aku)

Pilihanraya konon. Hak tuih!
Sekarang dah hampir setahun Pilihanraya Umum Ke-12 berlangsung.
Baik kerajaan. Baik pembangkang.
Baik Melayu. Baik Cina. Baik India.
Habuk pun tarak. Masih main politik lagi. Kerja satu pun tak buat lagi.
Dah setahun! Sudah-sudahlah main politik tu. Buatlah kerja.

Kamu tu dah jadi 'Yang Berhormat'.
Kamu dah jadi 'Wakil Rakyat'.
Kerjalah dengan cara terhormat.
Berkhidmatlah untuk rakyat.
Ini tidak. Hari-hari main politik.
Kalau macam ini, aku pun boleh jadi wakil rakyat.

1 comment :

Hazree said...

oi ... lamanya nak update blog... takkan sebulan sekali kot???